- Niemowlęta - Serwis Pomoc Dziecku

Strona główna » Słownik problemów » Niemowlęta - rozwój psychoruchowy

Niemowlęta

 

 

Poniższa lista kolejnych etapów rozwoju pozwala rodzicom, opiekunom, nauczycielom i pediatrom śledzić postępy czynione przez dziecko i wyłapywać wszelkie niepokojące objawy. (…) Nie należy jej postrzegać jako sztywne i nieprzekraczalne ramy, ale jako ogólne wskazówki pozwalające zrozumieć rozwój poszczególnych zdolności.

Dziecko 0-3 miesiące

- reaguje na głos

- wydaje odgłosy – gaworzy, gdy się do niego mówi

- spontanicznie się uśmiecha

- sięga po kołyszące się kółko

- obraca główkę, śledząc ruch

- reaguje na głośne dźwięki

- wierci się, kopie i macha rączkami

- podnosi główkę leżąc na brzuszku

- domaga się karmienia

- chwyta przedmioty, które wkładamy mu w dłoń

- lubi kąpiele (chlapie wodą, kopie, unosi główkę)

- lubi patrzeć na jasne obiekty

Dziecko 3-6 miesięcy

- wyciąga rączki w stronę znajomych osób

- głośno się śmieje

- odróżnia nieznajome osoby

- podnosi sześcienne przedmioty

- potrafi się przeturlać z brzuszka na plecy

- samodzielnie podnosi główkę

- sięga po przedmioty

- odwraca główkę w kierunku, z którego dochodzą odgłosy

- gaworzy i popiskuje

- bawi się grzechotką i  zabawkami do gryzienia

- wierci się, gdy jest niecierpliwe, i cieszy się podczas zabawy

Dziecko 6-9 miesięcy

- naśladuje dźwięki mowy

- potrafi wyciągnąć kolek z otworu

- potrafi odkryć przykrytą zabawkę

- przerywa czynność, gdy słyszy „nie”

- macha na pożegnanie

- pełza albo raczkuje

- reaguje na swoje imię

- wstaje z pomocą opiekuna

- uderza o siebie dwoma przedmiotami, gdy widzi, jak robi to jego opiekun

- pozwala się karmić łyżeczką

- lubi uderzać, upuszczać i rzucać przedmiotami

- uparcie wyciąga rękę w stronę obiektów znajdujących się poza zasięgiem

- interesuje się badaniem różnorodnych zabawek

- potrafi przez minutę siedzieć wyprostowane bez niczyjej pomocy

Dziecko 9-12 miesięcy

- mówi „mama” i „tata”

- ogląda obrazki w książce

- trzyma kredkę

- sygnalizuje swoje potrzeby i zachcianki – za pomocą dźwięków lub wyciągania ręki

- bawi się w „a kuku”

- je palcami

- chodzi trzymając się mebli

- zaczyna chodzić bez wsparcia

- inicjuje zabawy

- bawi się w gry z użyciem piłki

- okazuje troskę lalkom i maskotkom

- zaczyna świadomie wybierać ulubione zabawki

- zaczyna rozumieć zasady zabaw i gier

Dziecko 12-18 miesięcy

- chwyta lub nosi znajome przedmioty

- używa nazw znajomych przedmiotów

- wskazuje palcem części ciała, których nazwy słyszy

- wykonuje proste polecenia

- wskazuje ilustracje w książkach

- bawi się z innymi dziećmi (zabawa równoległa)

- mówiąc o sobie używa swojego imienia

- prosi o jedzenie, gdy jest głodne

- dopasowuje znajome przedmioty

- rozpoznaje swoje odbicie w lustrze

- realizuje własne pomysły na zabawę

- próbuje zakładać buty

- je przy pomocy łyżki

- daje znać o swoich potrzebach i zachciankach za pomocą wydawanych odgłosów, dźwięków przypominających słowa, pojedynczych słów, a także wyciągania ręki, wskazywania i chwytania

- wskazuje palcem obiekty, których nazwy słyszy

- podnosi palcami jedzenie

- zaczyna odkrywać szeroką gamę emocji

- wpełza po schodach na rękach i kolanach

- samodzielnie klęka

Dziecko 18-24 miesiące

- układa piramidę z dwóch lub trzech małych klocków, gdy widzi, jak robi to jego opiekun

- sprawnie chodzi

- używa około 10 słów (w wieku 18 miesięcy)

- słucha krótkich bajek

- używa od 25 do 50 różnych słów (w wieku 24 miesięcy)

- bardzo się koncentruje podczas zabawy

- lubi ciągnąć, upuszczać, pchać i uderzać przedmioty

- nosi i przytula miękką lalkę lub misia

- lubi puszczać bańki mydlane

- potrafi nawlec duży drewniany koralik

- potrafi sobie poradzić z niewielkimi schodkami lub rampą

- naśladuje zachowania dorosłych

- siada na małym krzesełku

- schodzi po schodach, gdy ktoś trzyma je za rękę

- daje znać, gdy ma mokrą pieluszkę

 

 

Źródło: Godzin Emmons P., McKendry Anderson L. (2007). Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych. (ss. 22-26) Warszawa: Wydawnictwo K.E. Liber

Kompendium o rozwoju emocjonalnym dziecka znajdziecie Państwo TU

 

Bogatym źródłem informacji i porad dla rodziców i osób pracujących z rodzinami małych dzieci jest strona www.zerotothree.org. Strona w języku angielskim.

Drukuj | Wyślij znajomym | Zgłoś błąd w artykule
Autor wiadomości: Małgorzata Paprotny | Data: 2008-03-26 12:34
Ilość wyświetleń 4016

Czytaj także

Copyright @ 2010 Urząd m.st. Warszawy Biuro Edukacji i Poradnia TOP

Administrator: mail | Archiwum | Mapa serwisu