Serwis Pomoc Dziecku

Strona główna » Aktualności » Dla rodziców
Warto przeczytać

Wiadomość archiwalna

Dziecko wobec cywilizacji - propozycje książek

 

Szanowni Rodzice!

W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 12 w Warszawie przy ul. Dzielnej 1a realizowane są działania związane z Kampanią „Dziecko wobec cywilizacji”. Informujemy w niej jakie skutki przynosi zjawisko przyspieszenia cywilizacyjnego w kontekście rozwoju małego dziecka. Zwracamy uwagę na nieodpowiedni styl życia współczesnego przedszkolaka, w tym na nadmiar bodźców.

Poniższe streszczenie lektur zawiera interesujące tytuły, które obejmują treści związane z naszą Kampanią. Serdecznie zachęcamy do ich przeczytania!

 

Honore Carl, „Pod presją ”, Drzewo Babel, Warszawa, 2011

„Pod presją” przedstawia interesujący, a zarazem niepokojący obraz dzieciństwa w dzisiejszych czasach, obraz pokolenia nadmiernie kontrolowanego, nadzorowanego i rozpieszczanego. Nasze współczesne podejście do dzieci odnosi skutek odwrotny do zamierzonego: dochowaliśmy się pokolenia dzieci z nadwagą i krótkowzrocznością, dzieci, które często chorują i cierpią na depresję, dzieci, które faszerujemy lekami jak nigdy wcześniej. Posługując się anegdotą, odwołując się do badań i własnych doświadczeń, Honoré wskazuje nam błędy popełniane w szkole i w domu, rozwiewa popularne mity i nawołuje do zmiany. Dziś dzieci śpieszą się na lekcje gry na skrzypcach albo na balet. Dorośli zawłaszczają dzieciństwo, pozbawiają swoje dzieci rzeczy, które nadają ludzkiemu życiu charakter i sens – małych przygód, tajemnych wypraw, drobnych wpadek i komplikacji, rozkosznej anarchii, momentów samotności czy nawet nudy.

 

Olechnowicz Hanna, „Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku”, WSiP, Warszawa 1999

Prezentacja uniwersalnych czynników rozwojowych występujących w różnych cywilizacjach i kulturach - to punkt wyjścia tej książki. Autorka dowodzi, że ich naruszenie może spowodować poważne zaburzenia rozwojowe. Przedstawia zagrożenia wynikające z nadmiernego cywilizowania i technicyzowania współczesnego świata, których konsekwencją jest pozbawianie dziecka naturalnych czynników rozwojowych i związanej z nimi możliwości autoterapii.

 

Palmer Sue, „Toksyczne dzieciństwo”, Wydawnictwo Dolnośląskie,  Wrocław 2007

We wszystkich rozwiniętych państwach świata dzieci coraz bardziej cierpią: jesteśmy świadkami eksplozji ADHD i dysleksji, coraz liczniejsze są przypadki depresji i zaburzeń emocjonalnych. Nauczyciele skarżą się, że dzieci są coraz bardziej impulsywne i zachowują się znacznie gorzej niż dawniej. W swojej ważnej i nowatorskiej książce Sue Palmer omawia wszystkie najważniejsze obszary naszych niepokojów, przedstawiając dowody zgromadzone przez ekspertów. Tłumaczy przyczyny każdego z problemów i dostarcza wskazówek, co możemy zrobić, aby się z nimi uporać. Jeśli przyszłe pokolenia mają mieć zapewnione prawidłowe warunki rozwoju, musimy się nauczyć traktować toksyczną mieszankę, którą sami nawarzyliśmy, jako całość i poszukać na nią odpowiedniej odtrutki. Książka Sue Palmer porusza następujące zagadnienia: „Odpowiednia dieta i sposób, w jaki możemy odzwyczaić dzieci od niezdrowej żywności”, „Gry i zabawy oraz ich znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka”, „Dlaczego sen jest taki ważny dla procesu uczenia się i co zrobić, aby dzieci otrzymywały go w odpowiedniej dla nich dawce”, „Pułapki telewizji i komputerów i sposób wyciągania z elektronicznych mediów tego, co najlepsze”, „Szkoła i sposoby pomocy przytłoczonym nią dzieciom”.

 

Palmer Sue, „Detoksykacja dzieciństwa”, Wydawnictwo Dolnośląskie,  Wrocław 2009 Kontynuacja „Toksycznego dzieciństwa”, podobnie jak poprzednia książka, łączy podejście naukowe ze zdrowym rozsądkiem. Autorka radzi: jak zapewnić dzieciom prawidłowe posiłki i zdrowy sen, jak zachęcać je do zabaw przygotowujących do późniejszej nauki w szkole i uczących zachowań społecznych, jak osiągnąć równowagę między pracą zawodową a życiem rodzinnym, jak powinna wyglądać prawidłowa opieka w żłobku, przedszkolu i szkole podstawowej, jak optymalnie wykorzystywać telewizję i komputery, unikając jednocześnie niebezpieczeństw związanych z ich użytkowaniem. Przede wszystkim jednak Sue Palmer pokazuje, w jaki sposób współdziałanie rodziców może poprawić życie dzieci.

 

 

 

Prekop Jirina, Schweizer Christel, „Niespokojne dzieci”, Media Rodzina of Poznań, 1997

Dzieci z natury są ruchliwe. Coraz więcej rodziców szuka jednak pomocy u specjalistów, bo niepokoi ich nadmierna, czasem wręcz bezgraniczna ruchliwość ich maluchów. Co sprawia, że wiele dzieci nie potrafi skupić uwagi na wykonywanej czynności? Dlaczego ciągle się wiercą, stale są w ruchu? Bywa, że zupełnie nie potrafią panować nad swoimi emocjami, stają się niespokojne, a czasem agresywne. Autorki - psycholog i lekarz - w swojej książce dają rodzicom, nauczycielom i wychowawcom konkretne rady i wskazówki, jak pomóc dzieciom hiperaktywnym opanować własne emocje i jak postępować, by zapobiec powstawaniu tego typu zaburzeń.

 

Braun Andrea, „Mniej to często znaczy więcej”, Wydawnictwo Jedność, 2001

Najpóźniej przy kasie w supermarkecie prośby naszych dzieci stają się do tego stopnia natarczywe, że nawet najbardziej "uświadomieni" rodzice ulegają i zgadzają się na upragnioną rzecz. I odwrotnie: niektórzy rodzice zasypują własne dzieci zabawkami i zajęciami pozalekcyjnymi. Niewielu z nich wie, że pomiędzy zachowaniem konsumpcyjnym w dzieciństwie a późniejszym nałogiem istnieje ścisła zależność. Andrea Braun wyjaśnia okoliczności i przyczyny, dla których konsumpcja ma dzisiaj dla nas tak ogromne znaczenie. Wypróbowane w praktyce projekty i pomysły zachęcają dzieci i dorosłych w domu, przedszkolu i szkole do bardziej świadomego traktowania tego problemu.

 

Druckerman Pamela „W Paryżu dzieci nie grymaszą”, Wydawnictwo Literackie, 2013

 

Poradnikowa opowieść amerykańskiej dziennikarki - mamy, która na kilka lat trafia do Paryża (rodzi tu swoją pierwszą córkę, a następnie synów bliźniaków) i ku swojemu zaskoczeniu odkrywa, że francuskie dzieci w przeciwieństwie do amerykańskich śpią smacznie, jedzą z apetytem, potrafią być cierpliwe i spokojne, a ich rodzice są stosunkowo zrelaksowani. Autorka postanawia więc zgłębić ten fenomen, opisać go i w ten sposób przekazać rodzicom - nie Francuzom metody i rady z „francuskiej szkoły wychowania”.

 

Desmureget Michel, „Teleogłupianie”, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa, 2012

Naukowcy nie mają wątpliwości: telewizja stała się plagą. Rodzi przemoc, zwiększa zagrożenie alkoholizmem, nikotynizmem i otyłością. Ma negatywny wpływ na rozwój intelektualny, wyniki w szkole, umiejętności komunikowania się, zdolność skupienia uwagi i j wyobraźnię, kreatywność, sen. Przemysł audiowizualny i jego „eksperci” negują te fakty z zuchwałością. Strategia znana od lat – w swoim czasie stosował ją przemysł tytoniowy, przecząc doniesieniom o rakotwórczych właściwościach tytoniu. Autor nie przedstawia problemu z jednego punktu widzenia, lecz analizuje wyniki różnych badań naukowych. Jedno jest pewne – środki masowego przekazu mają ogromny wpływ na nasze życie. Warto więc poznać zagrożenia, które ze sobą niosą i starać się je minimalizować.

 

Keiser Greenland Susan, „Dziecko wolne od stresu”, Czarna Owca, 2012

Dziecko wolne od stresu to przełomowa książka opisująca techniki ćwiczenia uważności, oparta na metodzie doktora Jona Kabat-Zinna. Jest podsumowaniem ponad dziesięcioletniego doświadczenia autorki w uczeniu dzieci uważnej obecności. Zawiera skuteczne ćwiczenia, gry i zabawy, z których mogą korzystać rodzice i nauczyciele, chcący w przyjemny sposób pomóc dzieciom i młodzieży w rozwijaniu równowagi emocjonalnej, pomysłowości i koncentracji. Wraz z dziećmi nauczą się, jak walczyć ze stresem w czasach, gdy doświadczamy większych niż kiedykolwiek napięć.
Te oparte na zabawie i przyjazne dzieciom i młodzieży techniki pogłębią ich uważność, będą skutecznym sposobem w walce ze stresem, pomogą radzić sobie z wieloma problemami: bezsennością, objadaniem się, ADHD, perfekcjonizmem, niepokojem, przewlekłym bólem, zmęczeniem, apatią. Trening uważności wpłynie pozytywnie na wyniki w nauce, a także na umiejętności interpersonalne i emocjonalne.

 

Jacon Teitelbaum, Deborah Kennedy, „Cukier dzieci nie krzepi”, Muza, 2013

Codzienna dieta zawierająca nadmiar cukru negatywnie wpływa na zdrowie dzieci, jest uzależniająca i determinująca kolejne wybory żywieniowe. Nadmiar słodyczy i słodkich napojów wypiera z diety wartościowe produkty, co przyczynia się do zmniejszenia spożycia składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży. Autorzy zachęcają do zrealizowania pięcioetapowego programu ograniczania cukru w diecie dzieci. Proponują łagodne, stopniowe zmiany nawyków żywieniowych na zdrowe, sprzyjające racjonalizowaniu diety. Dostarczają odpowiedzi na najczęściej zadawane przez rodziców pytania i konkretne porady dotyczące rozwiązywania problemów związanych z preferowaniem smaku słodkiego.

 

 

Drukuj | Wyślij znajomym | Zgłoś błąd w artykule
Autor wiadomości: Danuta Leyk | Data: 2014-08-28 11:52
Ilość wyświetleń 1054

Copyright @ 2010 Urząd m.st. Warszawy Biuro Edukacji i Poradnia TOP

Administrator: mail | Archiwum | Mapa serwisu