Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bródno
Tykocińska 32/34; Targówek
03-545 Warszawa
Tel: 225182640
Email: dmiodusz@zoz-brodno.waw.pl
WWW: http://www.zoz-brodno.waw.pl/
Typ placówki: Zdrowie
Informacja jak dana instytucja realizuje to zadanie:
Poradnie Podstawowej Opieki Zdrowotnej - Poradnie Pediatryczne:
1. Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Rembielińska 8 tel:22 519 13 11/13
2. Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Łojewska 6 tel:22 811 07 56
3. Poradnia dla Dzieci i Młodzieży ul. Majowa 4 tel:22 811 15 05
4. Przychodnia Inernistyczno-Pediatryczna ul. Tykocińska 32/34 tel:22 518 26 65
Poradnie specjalistyczne dla Dzieci i Młodzieży:
1.
2. Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Łojewska 6 Centrala: tel. 22 811 44 30:
~ Ortodontyczna
3. Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Poborzańska 6
Poradnie dla dzieci i młodzieży tel: 22 519 85 10
~ Dermatologiczna
~ Kardiologiczna
~ Logopedyczna
~ Neurologiczna
~ Okulistyczna
~ Otolaryngologiczna
~ Preluksacyjna
~ Wad postawy
Przed wizytą u logopedy
Do odwiedzenia gabinetu logopedy rodziców skłania najczęściej niepokój związany z rozwojem mowy ich dziecka. Rzadziej jest to działanie profilaktyczne, które miałoby zapobiec zaburzeniom mowy. Pierwszorazowa wizyta u tego specjalisty ma dać odpowiedź, czy i w jakim zakresie dziecko potrzebuje wsparcia terapeutycznego. Ze względu na ten szczególny cel różni się ona od wizyt kolejnych, a w związku z tym wymaga szczególnego przygotowania ze strony opiekunów dziecka. Im precyzyjniejszych bowiem informacji udzielą oni na temat dziecka, tym dokładniej uda się przeprowadzić diagnostykę. Wiedza o rozwoju dziecka stanowi nieocenioną pomoc w orzekaniu o przyczynach nieprawidłowości w mowie i wskazaniach do ich niwelowania. Logopeda więc, zanim wykona przewidziane w diagnostyce badania dziecka, w pierwszej kolejności przeprowadzi wywiad z jego prawnym opiekunem.
Pytania w wywiadzie są bardzo szczególowe, a podzielić je można na kilka obszarów. Niektóre z nich wymagają odtworzenia z pamięci drobiazgowych danych i to one właśnie sprawiają rodzicom najwięcej trudności. Do pierwszorazowej wizyty w gabinecie logopedy warto się więc przygotować. Ułatwieniem mogą być przedstawione po krótce obszary wiedzy o rozwoju dziecka - rozpoznawane w drodze wywiadu.
Pierwszym z nich są podstawowe dane o dziecku, do których należą m.in. data urodzenia oraz wiek w dniu badania. Pozwolą one logopedzie ustalić, czy stan mowy dziecka jest zgodny z normą rozwojową i ewentualnie z jakim nasileniem odstępstw mamy do czynienia.
Obszar drugi stanowią dane o rodzinie, takie jak wiek i stan zdrowia rodziców oraz rodzeństwa dziecka. Logopeda zapyta również o występowanie wad wymowy i wad słuchu w rodzinie, także w dalszym pokrewieństwie rodziców. Ważne z punktu widzenia diagnostyki będą również informacje o atmosferze domowej, ilości języków, jakimi na co dzień posługują się domownicy oraz traumatyczne wydarzenia w rodzinie.
Kolejny obszar wiedzy to dane o rozwoju dziecka uwzględniające również rozwój płodowy. Terapeuta zainteresowany więc będzie dokładnym opisem przebiegu ciąży. Zapyta o ogólne samopoczucie w trakcie ciąży, przebyte przez matkę choroby, podejmowane leczenie farmakologiczne bądź inne, narażenie na działanie czynników toksycznych, przebywanie w hałasie, silne przeżycia psychiczne oraz urazy mechaniczne. Istotne dla właściwej diagnostyki będą także dane na temat przebiegu porodu oraz stanu noworodka, a wsród nich czas i typ porodu, waga dziecka, ilość punktów w skali Apgar, rozpoznane choroby u dziecka. Logopeda będzie także chciał uzyskać informacje na temat wczesnego dzieciństwa małego pacjenta. Nie bez znaczenia pozostaje więc odpowiedź na pytanie o to, czy i jak długo dziecko było karmione piersiowo, do jakiego czasu ssało smoczek, czy ssało kciuk. Poza tym obszar ważnej wiedzy dotyczy przebytych chorób, pobytów w szpitalu, zatruć, operacji i zabiegów, urazów czaszki oraz mózgu, rehabilitacji bądź terapii. Zbagatelizować nie można także wiedzy o rozwoju motorycznym dziecka, czyli zaobserwowanych przez rodzica sprawności dziecka w zakresie siadania, chodzenia czy czynności samoobsługowych. Dokładne określenie czasu, w jakim pojawiły się te umiejętności pomoże w kompletowaniu danych. Wśród nich znaleźć się niewątpliwie powinny także i informacje o rozwoju mowy. Logopedzie będzie więc zależało na uzyskaniu od rodzica wyczerpującego opisu w tym zakresie, a zwłaszcza czasu pojawienia się u dziecka gaworzenia, pierwszych wyrazów, równoważników zdań i prostych zdań. Zadaniem rodzica będzie także udzielenie pomocy logopedzie w związku z ustaleniem obecnego stanu dziecka. W kontekście oceny stanu psychofizycznego dziecka logopeda może więc zapytać np. o sposób chodzenia przez dziecko (chodzenie na palcach lub całą stopą), występujące schorzenia, wyniki badań słuchu i wzroku, ale także o inteligencję, uzdolnienia, postępy w nauce, charakter i temperament.
Dopełnieniem wiedzy o dziecku będą również informacje na temat tego, od kiedy zaburzenie mowy występuje, ewentualnie, co rodzica zaniepokoiło w komunikacji językowej dziecka. Jeżeli rodzic ma jakieś przypuszczenia, co do przyczyn występowania nieprawidłowości, powinien podzielić się tym ze specjalistą. Ważne będzie także opowiedzenie logopedzie czy, gdzie, kiedy i w jaki sposób wykrytą wadę korygowano.
Lista pytań do rodzica jest otwarta, uzupełniana sytuacyjnie, w miarę potrzeb i w sposób zindywidualizowany. Zawsze jednak nawiązuje do wyżej wspomnianych obszarów. Do rozmowy o nich warto się przygotować, odswieżąjąc sobie wiedzę, której ślady znaleźć można w sekretnych zapiskach troskliwych rodziców oraz wpisach medycznych w książeczce zdrowia.
Do konsultacji z logopedą warto przygotować także małego pacjenta. Spotkanie z logopedą, choć nie wiążę się ani z bólem, ani z innego rodzaju przykrością, może być nużące i wywoływać niepokój. Warto więc zadbać o to, by maluch był wyspany, zrelaksowany i w dobrym nastroju. Ułatwi to z pewnością nawiązanie kontaktu z dzieckiem i pozwoli na przeprowadzenie wszystkich niezbędnych badań. Te zaś przebiegną w sposób niezakłócony, jeśli rodzic zrezygnuje z postawy wyręczania dziecka, udzielania mu podpowiedzi czy usprawiedliwiania różnych jego reakcji. Każde zachowanie dziecka, nawet takie, które nie spełnia oczekiwań rodziców, jest dla logopedy cenną wskazówką w postępowaniu diagnostycznym. Skrupulatne przeanalizowanie danych z obserwacji dziecka oraz tych uzyskanych w drodze wywiadu pozwoli na postawienie trafnej diagnozy i zaprojektowanie programu terapeutycznego. Tym samym osiągnięty zostanie cel pierwszorazowego spotkania, które może zapoczatkować cykl zajęć logoterapeutycznych.
dr JoannaFrąckiewicz
logopeda
Profilaktyka, diagnostyka, terapia
Na konsultację z logopedą zapraszamy od poniedziałku do piątku w Poradni Dzieci i Młodzieży przy ul. Poborzańskiej 6. Zapisy bezposrednio w rejestracji lub po nr tel. 22 518 85 10.
SPECJALISTA - DIETETYK - mgr inż. Katarzyna Majchrzak
● poniedziałki | godz. 13 - 17 | Przychodnia ul. Łojewska 6 |
● wtorki | godz. 13 - 17 | Przychodnia ul. Poborzańska 6 |
● środy | godz. 13 - 17 | Przychodnia ul. Rembielińska 8 |
● czwartki | godz. 9 - 14 | Przychodnia ul.Tykocińska 32-34 |
Zapisy w rejestracji
Osoby nie będące pacjentami naszego ZOZ-u ponoszą odpłatność wg cennika.
Kadra: Poradnia pediatryczna ul. Łojewska 6
Zapisy osobiście lub telefonicznie
|
Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Rembielińska 8 T 1, 3, 4, 25, 41
A 114, 118, 126, 202, 204, 414
- Przychodnia Rejonowo-Specjalistyczna ul. Łojewska 6 A 112, 118, 127, 156, 169, 506
- Poradnia dla Dzieci i Młodzieży ul. Majowa 4 A 104,112, 126, 136, 145, 156, 02,732
- Przychodnia Inernistyczno-Pediatryczna ul. Tykocińska A 140, 160, 199, 406, 517