Ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleks działań podejmowanych w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zespół wczesnego wspomagania to osoby mające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym; to pedagodzy specjalni posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, psycholodzy, logopedzi, rehabilitanci i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin. Prowadzi się je indywidualnie lub w bardzo małej grupie (najwyżej troje dzieci) w pracowania i salach zespołu wczesnego wspomagania lub – jeśli jest taka konieczność – w domu dziecka.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
· opracowuje i realizuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania,
· uczy rozpoznawania zachowania dziecka i właściwych reakcji na to zachowanie,
· udziela porad w zakresie przystosowania otoczenia domowego do potrzeb dziecka oraz pozyskania i wykorzystania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
· prowadzi konsultacje w zakresie bieżącej pracy z dzieckiem,
· udziela rodzinie dziecka wsparcia psychologicznego,
· analizuje skuteczność prowadzonej terapii i objaśnia perspektywy rozwojowe dziecka.
Pomoc, jaką zespół wczesnego wspomagania świadczy dziecku i jego rodzinie, jest bezpłatna.
Adresy zespołów wczesnego wspomagania. Nie obowiązuje rejonizacja!
1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20, ul. Powstańców Śląskich 17 – Bemowo, tel. 22 666 17 73; dla dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym i intelektualnym.
2. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 10, ul. Grębałowska 14 – Bielany, tel. 22 835 03 48; dla dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym i intelektualnym, trudnościami w komunikacji, autyzmem, zaburzeniami genetycznymi.
3. Przedszkole Specjalne nr 208, ul. Dzielna 1a – Śródmieście, tel. 22 831 39 23; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
4. Przedszkole Specjalne nr 213, ul. Teligi 1 – Ursynów, tel. 22 643 75 59; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Przedszkole Specjalne nr 393 , ul. Podchorążych 31– Mokotów, tel. 22 845 05 77; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, mózgowym porażeniem dziecięcym i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
6. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących nr 15 im. Ottona Lipkowskiego, ul. Zakroczymska 6 - Śródmieście; tel. 22 831 32 00; dla dzieci słabosłyszących i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
7. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabowidzących nr 8 im. Zofii Galewskiej, ul. Koźmińska 7 - Śródmieście; tel. 022 621 68 44; dla dzieci słabowidzących i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
8. Instytut Głuchoniemych; pl. Trzech Krzyży 4/6 - Śródmieście; tel. 22 628 04 31; dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących i z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
9. Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych nr 1, ul. Bełska 5 - Mokotów; tel. 22 848 55 30; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, trudnościami w komunikacji i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
10. Zespół Szkół Specjalnych nr 109, ul. Białobrzeska 44 - Ochota; tel. 22 659 56 75; dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz złożoną pochodzenia neurologicznego, zaburzeniami mowy, autyzmem, zaburzeniami zachowania, różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi, zespołami genetycznymi, ze stanami pośpiączkowymi.
11. Zespół Szkół Specjalnych nr 97, ul. Tarchomińska 4 – Praga Północ; tel. 22 619 05 05; dla dzieci z autyzmem;
12. Zespół Szkół Specjalnych nr 85, ul. Elektoralna 12/14 - Śródmieście; tel. 022 620 57 72; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
13. Zespół Szkół Specjalnych nr 100, ul. Czarnieckiego 49; tel. 22 839 22 52; dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
14. Zespół Szkół Specjalnych nr 78, Aleja Dzieci Polskich 20 - Wawer, tel. 22 815 11 23; dla dzieci przewlekle chorych, pacjentów Centrum Zdrowia Dziecka.
15. Przedszkole Specjalne nr 249, ul. Umińskiego W. 11 – Praga Południe, tel. 22 613 91 65; dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym i społecznym, niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi;
16. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7, ul. Narbutta 65/71 – Mokotów, tel. 22 849 99 98, dla dzieci autystycznych, z całościowymi zaburzeniami rozwoju, Zespołem Aspergera.
17. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 8, ul. Kaspijska 16A – Mokotów, tel. 22 642 69 20, dla dzieci z ryzyka okołoporodowego, z zaburzonym i nieharmonijnym rozwojem, zaburzeniami rozwoju mowy i komunikacji, zespołami genetycznymi, opóźnionym rozwojem psychoruchowym.
Jakie są warunki objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach wczesnego wspomagania?
Dzieci są przyjmowane do zespołów wczesnego wspomagania na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają poradnie psychologiczno – pedagogiczne właściwe ze względu na miejsce zamieszkania dziecka oraz poradnie specjalistyczne o statusie jednostek ponaddzielnicowych; wśród poradni o statusie jednostek ponadzielnicowych jest to m.in. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna TOP, specjalizująca się w diagnozowaniu wad słuchu i wzroku.
Podstawy prawne
· rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.09.23.133)
· uchwała Nr LXXXIV/2890/2006 Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 26 października 2006 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w m.st. Warszawie
Żródło: Biuro Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy